Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Pedagogiek --- Motivatie --- Sport --- Voetbal (sport) --- Spelend leren --- Leerstijl --- Leertheorie --- Leerprobleem --- Didactische werkvorm --- Krachtige leeromgeving --- Bachelor in het onderwijs : secundair onderwijs --- Pedagogische wetenschappen --- h.o.
Choose an application
Pedagogiek --- Motivatie --- Sport --- Voetbal (sport) --- Spelend leren --- Leerstijl --- Leertheorie --- Leerprobleem --- Didactische werkvorm --- Krachtige leeromgeving --- Bachelor in het onderwijs : secundair onderwijs --- Pedagogische wetenschappen --- h.o.
Choose an application
Pedagogiek --- Motivatie --- Sport --- Voetbal (sport) --- Spelend leren --- Leerstijl --- Leertheorie --- Leerprobleem --- Didactische werkvorm --- Krachtige leeromgeving --- Bachelor in het onderwijs : secundair onderwijs --- Pedagogische wetenschappen --- h.o.
Choose an application
Pedagogiek --- Motivatie --- Sport --- Voetbal (sport) --- Spelend leren --- Leerstijl --- Leertheorie --- Leerprobleem --- Didactische werkvorm --- Krachtige leeromgeving --- Bachelor in het onderwijs : secundair onderwijs --- Pedagogische wetenschappen --- h.o.
Choose an application
De leraar als klasmanager wil (toekomstige) leerkrachten uit het basisonderwijs, het secundair onderwijs, het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs uit Vlaanderen en Nederland een antwoord bieden op de vraag hoe je van een klasgroep een krachtige leeromgeving maakt. Het antwoord op deze vraag is cruciaal omdat uit onderzoek naar effectiviteit van leraren blijkt dat zowel didactische als organisatorische factoren de kwaliteit van leren en onderwijzen bepalen. Didactische factoren betreffen de doelen die men met het onderwijs nastreeft, de gekozen leerstof, de didactische werkvormen, de gebruikte leermiddelen en de wijze van evalueren. De organisatorische factoren verwijzen naar het klasmanagement, m.a.w. het creëren van de noodzakelijke voorwaarden voor individuen en groepen om de beoogde leeruitkomsten mogelijk te maken. De wijze waarop een klas of leergroep wordt georganiseerd, bepaalt immers onrechtstreeks de leereffecten. Klasmanagement heeft dus een groot effect op de prestaties van leerlingen. De complexiteit van een klasorganisatie is groot. Er zijn veel aspecten die een rol spelen en er is geen enkelvoudig antwoord te geven op de vraag hoe men op een juiste manier met de klas moet omgaan. Daarom dient elke leraar grondig inzicht te verwerven in de klas als omgeving, met daaraan gekoppeld de vaardigheid om deze omgeving te beïnvloeden in de richting van de gestelde doelen. We behandelen in dit boek volgende vijf grote onderdelen om leraren voor zichzelf een antwoord te laten geven op de vraag hoe je een krachtige leeromgeving creëert: 1. Klasmanagement: beter voorkomen dan genezen 2. Communicatie: get the basics right 3. Groepsdynamica: gras groeit ook niet door er aan te trekken 4. Leerkrachtenteams: je kan het niet alleen 5. Een krachtige leeromgeving: investeren in de klasgroep
Mass psychology --- Psychologie [Sociale ] --- Psychologie sociale --- Psychology [Social ] --- Social psychology --- Sociale psychologie --- Klassenmanagement --- Onderwijskunde --- # BIBC : Academic collection --- Klasmanagement --- Communicatie --- Krachtige leeromgeving --- Groepsdynamiek --- Leeromgeving --- 454.22 --- groepsdynamica --- Onderwijsstijlen --- Klassenmanagement. --- Teacher education. Teacher's profession --- klassenmanagement --- Teaching --- leraren --- Didactic strategies --- didactiek --- Classroom management --- Handbooks, manuals, etc.
Choose an application
Hoe leren kinderen en jongeren? En hoe kunnen leraren zorgen voor krachtige onderwijsleeromgevingen, die leerlingen en studenten zo optimaal en efficiënt mogelijk tot leren brengen?Experts uit verschillende lerarenopleidingen gingen na of en hoe de cognitieve neurowetenschappen een antwoord kunnen geven op deze vragen. Zij konden daarvoor rekenen op de inbreng van enkele cognitieve neurowetenschappersen lieten zich inspireren door de inzichten uit de wetenschappelijke literatuur. Tegelijk peilden ze naar verwachtingen en vragen die leven in de onderwijspraktijk.Krachtig leren ontkracht enkele hardnekkige neuromythes, maar geeft ook een kader om neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten te begrijpen, waardoor ze betekenisvol worden voor het onderwijs. Zo wordt dit boek een handig instrument voor leraren om neurowetenschappelijke literatuur te lezen en te interpreteren.Onderwijspractici vinden in dit boek ook nieuwe handvatten voor de uitbouw van een krachtige leeromgeving, aansluitend bij de uitdagingen waarmee leraren dagelijks te maken krijgen in de onderwijspraktijk. De auteurs richten zich daarbij op drie kenmerken van effectief leren volgens de sociaal-constructivistische visie: zelfregulerend leren, leren op maat (differentiatie) en (inter)actief leren. Het boek sluit af met vragen, waarmee de lezer aan de slag kan om ander neurowetenschappelijk onderzoek te beoordelen op zijn waarde.Hoe leren kinderen en jongeren? En hoe kunnen leraren zorgen voor krachtige onderwijsleeromgevingen, die leerlingen en studenten zo optimaal en efficiënt mogelijk tot leren brengen?Experts uit verschillende lerarenopleidingen gingen na of en hoe de cognitieve neurowetenschappen een antwoord kunnen geven op deze vragen. Zij konden daarvoor rekenen op de inbreng van enkele cognitieve neurowetenschappersen lieten zich inspireren door de inzichten uit de wetenschappelijke literatuur. Tegelijk peilden ze naar verwachtingen en vragen die leven in de onderwijspraktijk.Krachtig leren ontkracht enkele hardnekkige neuromythes, maar geeft ook een kader om neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten te begrijpen, waardoor ze betekenisvol worden voor het onderwijs. Zo wordt dit boek een handig instrument voor leraren om neurowetenschappelijke literatuur te lezen en te interpreteren.Onderwijspractici vinden in dit boek ook nieuwe handvatten voor de uitbouw van een krachtige leeromgeving, aansluitend bij de uitdagingen waarmee leraren dagelijks te maken krijgen in de onderwijspraktijk. De auteurs richten zich daarbij op drie kenmerken van effectief leren volgens de sociaal-constructivistische visie: zelfregulerend leren, leren op maat (differentiatie) en (inter)actief leren. Het boek sluit af met vragen, waarmee de lezer aan de slag kan om ander neurowetenschappelijk onderzoek te beoordelen op zijn waarde.
Studievaardigheden. --- leren leren --- Didactics --- actief leren --- onderwijspraktijk --- Research on teaching --- didactiek --- cognitieve wetenschappen --- 720 Onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Leren --- 450.8 --- hersenen --- Didactiek --- Leren leren --- Actief leren --- zelfregulatie --- methodiek van het studeren --- brein --- leren --- #PBIB:+110.10 --- onderwijs --- #KVHB:Cognitieve psychologie --- #KVHB:Neuropsychologie --- #KVHB:Leerpsychologie --- #KVHB:Didactiek --- formation --- enseignement --- Methodiek van het studeren --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- opleiding --- Teaching methods --- Education --- Research --- Methodology --- PXL-Education 2015 --- onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- leeromgevingen --- Krachtige leeromgeving --- Neurologie --- Verpleegkunde
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|